Supplier dropshipping - Import og Export modul

Supplier dropshipping - Import og Export modul

Introduktion

Dette modul giver dig muligheden for at oprette imports fra alle dine leverandører baseret på forskellige data formater som CSV fil, Json, XML m.m.
Ydermere kan du oprette automatiske lageropdateringer, samt automatisk eksport af ordre.

En eksport af en ordre fungere således at en ordre splittes pr. leverandør såfremt den indeholder varer fra mere end en leverandør.
På den måde sikre vi at leverandøren kun modtager ordre detaljer på varer der rent faktisk skal leveres fra dem.


Oprettelse af leverandør


Det første skridt til at oprette en automatisk import/Eksport er at oprette din leverandør.
Det gør du ved at gå til:

Katalog > Mærker og leverandører > Leverandører

Når du klikker "Opret ny leverandør" kommer du ind til en side der er lige ud af landevejen, med detaljer omkring din leverandør.
Sikre dig at navnet er korrekt og at den email adresse du indsætter, er dem der skal have besked når der er ny ordre.
(Man kan ved ordre eksport vælge det skal ske via email og så benyttes den email adresse man har oprettet på leverandøren)





Oprettelse af vare import


Når du har oprettet din leverandør, kan du nu tilgå modulet i din venstre sidebar menu og oprette din første vare import.
Du finder adgangen til modulet i venstre side menu her:




Når du kommer ind i modulet, vil du se en blå knappe "New import".
Klik på denne for at komme i gang:




Du skal nu 3 steps igennem, som du vil se i toppen af modulet.
Jeg vil herunder forklare de tre steps.




Import settings:

Når man skal importerer varer i en webshop kan dataen leveres fra en leverandør på tusindevis af forskellige metoder.
Det er derfor ikke en garanti at modulet vil kunne læse alt data, men det er udviklet efter "Best practice" og kan håndtere det mest brugte data formater som CSV, XML, JSON og mange flere.

På trods af at modulet kan håndtere de mange data formater, kan dataen stadig godt levere på meget forskellige måder.
Eksempelvis kan det være en leverandør kører med amerianske tegnsæt i henhold til tal og priser, så deres priser vil stå som 3,000.00, hvor man i Danmark ville sige 3.000,00 når der er tale om tre tusinde kroner.

Derfor er der rigtig mange indstillinger at forholde sig til under "Import settings".

Nedenfor er en liste over alle indstillinger, hvor vi forklarer en efter en hvad de betyder.
Der kan sagtens være nogen, som du ikke finder relevant for din import og dem kan du i så fald blot springe over.

  1. Name
    Navngiv din import, typisk blot med leverandørnavn og import type.
    Eksempelvis: Leverandør - Vareimport

  2. Import entity
    Her skal du vælge om du blot importerer enkelte varer eller om dine varer har varianter som eksempelvis farver, størrelser osv.

  3. Leverandør
    Vælg den leverandør du importere varer fra.
    Den skulle du netop gerne have oprettet jf. punktet "Oprettelse af leverandør" i starten af dokumentet.

  4. Import method
    Her kan du vælge mellem 5 muligheder
    1. File upload
      Hvis din leverandør ikke kan levere noget automatisk og du manuelt skal kører din import, så vælger du denne, som giver dig mulighed for manuelt at uploade den fil du ønsker at importere.

    2. File path
      Hvis du har stillet en mappe med FTP til rådighed til din leverandør hvor de levere filen til dig, kan du indtaste den lokale stil til filen her.

    3. File from URL
      Såfremt din leverandør levere en fil fra deres system på en URL. Eksempelvis et XML feed, så benytter du denne og indtaster fil URL'en her.
      Der fremkommer felter til brugernavn og kodeord ved denne mulighed og såfremt URL'en fra din leverandør ikke er kodebeskyttet, efterlader du bare disse felter blanke.

    4. File from FTP
      Såfremt din leverandør stiller en FTP adgang til rådighed hvor man kan finde filen, benyttes denne model.
      Når du vælger denne, skal du indtaste log ind til FTP serveren, samt navn på den fil der skal hentes.

    5. File from SFTP
      SFTP giver dig samme mulighed som FTP, det er blot en krypteret forbindelse, men samme funktion.

  5. CRON job update results

  6. Enable CRON job
    Et CRON job er noget der gør at man kan sætte en automatisk kørsel af sin import op.
    Så hvis du eksempelvis ønsker din import skal kører en gang i timen, så aktiverer du "CRON job" her.


  7. Range of products to import
    Du kan angive det udvalg af produkter, der skal importeres i alt. Lad denne stå TOM for at importere ALLE PRODUKTER. Hvis du ønsker at importere et specifikt udvalg af produkter, skal du indtaste det i dette format: FRA - TIL. For eksempel: Alle produkter: Tomme, Første 100 produkter: 1 - 100, Fra produkt 101 til produkt 500: 101 - 500 Du kan også bruge flere områder. For eksempel: 1-100;300-500;850-900

  8. XML select data tag
    En XML fil består praktisk talt af data tags.
    Såfremt du har en fil hvor det er en bestemt type varer du ønsker at importer, kan du indsætte data tagget her.
    Det kunne eksmpelvis være <Category>: Legetøj
    Så ville den kun importer varer med legetøj, såfremt tagget for kategorier ser ud som ovenstående i din XML fil.

  9. Update products by
    For at sikre at der ikke bare oprettes nye varer ved hver import skal der være et ID som identificerer en vare.
    På den måde kan vareimporten kigge om ID nummeret allerede eksisterer på shoppen og derved lave en opdatering på en eksisterende vare istedet at oprette en ny.
    Du skal her vælge den værdi du er sikker på du har på alle varer, enten varenummer eller EAN.

  10. Base URL/PATH for product images
    For eksempel URL: http://example.com/images/csv/ eller PATH: /home/zapinnd3/public_html/dev/images/ Hvis billedet i din importfil er filnavn.jpg, vil modulet tage det fra http: //example.com/images/csv/filename.jpg
    Billeder uploades ofte til en ekstern mappe eller leveres til en mappe du stiller til rådighed, eller nogle gange så indeholder import filen blot billednavnet og derfor skal man indsætte den URL der skal sættes foran billednavnet, for at finde billedet på leverandørens hjemmeside, altså base URL for billeder.


  11. Price modifier
    Hvis du har brug for at tilpasse dine priser, kan du lave simple formler her.
    Eksmpelvis *1,1 
    Så vil den lægge 10% på priserne.
    I nogle tilfælde får man sine indkøbspriser fra leverandøren.
    Dette feldt giver dig mulighed for at manipulere med priserne til den vejl. udsalgspris du ønsker på din webshop.

  12. Min price amount
    Hvis du ønsker at springe nogle varer over som er for billige, kan du indsætte et beløb her.
    Indsætter du eksempelvis 100, så vil alle varer der koster under 100 kr. ikke blive importeret.

  13. Separator til liste af værdier
    Hvis en kolonne i en CSV eller et tag i et XML feed indeholder flere værdier til samme varer, så har de altid en seperator.
    Du skal kigge i selve CSV filen eller XML feeded for at finde den.
    Det kunne være ved billeder eller ved varianter som farver eller størrelser.
    Nogen gange er de adskilt med ; eller l osv. 
    Du kan i denne dropdown vælge den værdi din leverandør adskiller værdier med.

  14. Price decimal mark
    Her skal du igen kigge i dataen leveret fra din leverandør for at se om de adskiller decimaler med komma eller punktum og vælge det format de benytter.

  15. Shipping package size unit
    Vælg længdeenhed, der bruges i din fil til forsendelsespakkestørrelse.
    Dette er måske ikke relevant og efterlades blot blank eller indstillet til det du benytter på din shop.

  16. Shipping package weight unit
    Vælg vægtenhed brugt i din fil til forsendelse af pakke.
    Dette er måske ikke relevant og efterlades blot blank eller indstillet til det du benytter på din shop.

  17. Create new products
    Nye produkter/kombinationer vil blive oprettet, hvis de ikke allerede eksisterer.

  18. Enable new products by default
    Skal nye varer aktiveres ved oprettelse eller sættes som deaktiveret.

  19. Update existing products
    Skal eksisterende varer opdateres eller ignoreres

  20. Enable category mapping
    Dette vil jeg anebfale man gør hvis man har flere leverandører.
    Du har med stor sandsynlighed en kategori struktur på din webshop allerede.
    Mappingen giver dig mulighed for i step to, at vælge hvilke af dine leverandørs kategorier er lige med kategori på din webshop.

  21. Default Category
    Vælg hvilken kategori der bør være default for den type varer du importerer

  22. Enable products that have stock
    Aktiver alle varer der har positivt lager.

  23. Disable products that have no stock
    Deaktiver alle varer der har negativt lager.

  24. Disable products that have no image
    Deaktiver varer automatisk hvis der ikke er noget billede tilgængeligt.

  25. Enable products found in import file
    Alle produkter, der findes i importfilen, vil blive aktiveret. Denne indstilling har ingen indflydelse, hvis AKTIVERET kolonne bruges på næste trin i kortlægningen.

  26. Disable products not found in import file
    Alle produkter, der ikke findes i importfilen, vil blive deaktiveret.

  27. Delete stock for products not found in import file
    Alle produkter, der ikke findes i importfilen, vil have 0 antal.

  28. Enable UTF-8 encoding
    Dette kommer an på den data du får fra leverandøren.
    Men for danskere skal den som oftest aktiveres for at den kan læse æ,å.ø


Mapping:


Efter du har lavet alle import indstillingerne kommer du nu til mappingen.
Første step er at mappe produkt data med dine data i Prestashop.





Den røde kolonne er hvad felterne hedder i Prestashop.
Den grønne kolonne er en dropdown med data fra din import fil.
Øvelsen her, er at begynne at mappe felter, så du får data i filen, til at lande de rigtige steder i din Prestashop.

Der kan være rigtig mange felter her du blot skal "Ignorere".
Den lister blot alle felter der er tilgængelig på et produkt og der kan være rigtig mange du enten ikke bruger eller som din leverandør ikke har med.
Men, gå listen igennem og vær grundig så du sikre at du får alt den data din leverandør har med, mappet med din Prestashops felter.

Når du har været hele listen igennem, vil du i bunden se "Save and manage category".



Denne tager dig til næste step i mapping processen.
Netop at mappe kategorier.

Denne er rigtig vigtig, da dine leverandører med stor sandsynlighed ikke kører med samme kategorier struktur som dig.
Hvis du IKKE mapper kategorier fra din import med din webshops kategorier, vil der blive oprettet nye kategorier og det kan ende i et stort rod.
Så hvis man har mange leverandører, vil jeg anbefale at du selv styrer din kategorier struktur i Prestashop og så mapper du alle kategorier fra dine leverandører i hver import, med dine kategorier.

Det sikre at varende fra din leverandør lander i de rigtige kategorier i din webshop.

Såfremt man kun har én leverandør, kan man naturligvis adopterer leverandørens kategorier og blot springe dette over og lade den oprette alle kategorier i samme struktur som ens leverandør.

Når du har mappet alle kategorier, kan du klikke "Save and import".





Oprettelse af ordre export


Når du er inde i modulet, skal du klikke på "Export products".
Navnet er lidt misvisende, det skal vi have rettet, men det er fordi at funktionen også kan eskportere produkter.

Du finder knappen i bunden til højre:




Export settings:

Når du opretter en ny export skal du ligesom ved importen, igennem en række indstillinger.
Nedenfor er listen over felter for export indstillinger med beskrivelser til:

  1. Name
    Navngiv din eksport.
    Eksempelvis: Leverandørnavn - Ordre eksport

  2. Export Entity
    Vælg om det er ordre eller produkter du ønsker at eksportere

  3. Export method
    Vælg eksport metode.
    1. Local
      Med denne metode gemmes filerne på din server og du får blot en URL du kan sende til din leverandør og sige, i finder jeres ordre her.
    2. FTP/SFTP
      Her kan leverandøren sende FTP til deres server/mappe til dig og så kan du indtaste oplysningerne her.
      Således ordrene i en mappe på deres FTP server.

  4. File format
    Du kan vælge mellem de mest gængse formater.
    Spørg din leverandør hvilket format de foretrækker og vælg det.

  5. Separator til liste af værdier
    Nogle kolonner i eksporten kan have mere end en værdi.
    Eksempeplvis farver eller størrelser. Her kan du vælge hvilken værdi der skal bruges som seperator.
    Lad den blot stå på det den står til som standard. Hvis leverandøren vender retur pg ønsker det ændret, kan du altid lave det om.

  6. Suppliers
    Vælg hvilken leverandør eksporten tilhører.

  7. Manufacturers
    Vælg kun noget her, såfremt det er specifikke mærker der kun skal eksporteres.

  8. Exclude products by ID
    Hvis der er nogle produkter der skal ekskluderes, kan du indsætte deres ID her.


Choose columns:

På den næste side kan du vælge alle de felter fra en ordre som du ønsker din eksport skal indeholde.
Nogle leverandører har forskellige krav til mere eller mindre.
Vælg dem du mener bør være på en hver ordre og hvis leverandøren vender retur med ønske om mere eller mindre, kan du redigere din eksport.

Klik herefter save and export.



    • Related Articles

    • Produkt import

      Ønsker i at vi skal udvikle et automatiseret import system op mod en leverandør eller andet, så finder ud her den struktur dataen fra din leverandør skal leveres i. ​Informationen nedenfor er på engelsk, således dette kan benyttes uanset ...
    • Varianter og egenskaber

      Kend forskellen på en variant og en egenskab En variant er noget der giver kunden en valgmulighed som eksempelvis en farve, størrelse osv. En egenskab er et faktum om varen, eksempelvis materiale, dimension, køn osv. Varianter Varianter består af ...
    • Oversættelse af Prestashop

      Sådan finder du frem til oversættelserne I back-end går du ind under: International Oversættelser Her skal du tage stilling til om du ønsker at oversætte noget i dit tema, i et modul, en mail eller en PDF. Dette valg foretages i dette felt: Tema ...
    • Ordre: Indstillinger, behandling og refundering/kreditering

      Ordrens information og indstillinger Når du åbner den enkelte kundeordre, vil du blive præsenteret for en række informationer og indstillinger relateret til den givne ordre. Det vil ligeledes være her du behandler den enkelte ordre, og finder ...
    • Varer: oprettelse og redigering af varer

      Vareoversigten Gå til katalog > Varer Her finder du oversigten over alle dine varer, hvor du allerede fra oversigten kan gøre en række ting. Her kan du filtrere dine varer baseret på kategorier. Klikker du på knappen, vil alle dine kategorier folde ...