Varer: oprettelse og redigering af varer

Varer: oprettelse og redigering af varer

Vareoversigten

Gå til katalog > Varer
Her finder du oversigten over alle dine varer, hvor du allerede fra oversigten kan gøre en række ting.




  1. Her kan du filtrere dine varer baseret på kategorier.
    Klikker du på knappen, vil alle dine kategorier folde sig ud og du kan herefter vælge en.

  2. Du kan søge på dine varer ved at skrive i et af felterne for ramme 2 og så trykke søg ude til højre.

  3. Status betyder om varen er aktiv eller ej. Du kan lynhurtigt ved at klikke på fluebenet deaktivere en vare eller omvendt aktivere en vare.

  4. Ved at klikke på blyant ikonet kommer du ind og redigere en vare.


Opret en ny vare

Gå til katalog > Varer > Klik på "Ny vare"



Efter du har klikket dig ind og oprette en vare, kommer du til første side her:





  1. Indtast varens navn
  2. Her kan du oprette et billedgalleri af varen. Du kan trække så mange billeder du ønsker ind i dette felt og Prestashop vil så automatisk oprette et galleri på produktsiden.
  3. Resume er den korte beskrivelse som vises i toppen til højre for billederne sammen med prisen
  4. Beksrivelse er den lange og mere uddybende beskrivelse som ligger længere nede på siden
  5. Her kan du tilføje egenskaber - Læs mere om egenskaber her
  6. Her kan du tilføje mærke til varen
  7. Ønsker du manuelt at tilknytte relaterede varer som eksempelvis tilbehør til varen, så kan du klikke her og søge på alle varer i dit katalog
  8. Angiv et varenummer på din vare
  9. Antal angiver hvor mange varer du har på lager
  10. Prisen kan indtastes med eller uden moms, den regner selv begge veje, så det er lige meget hvilken af dem du indtaster
  11. Her kan du sætte flueben i alle de kategorier du ønsker varen skal fremgå i

Varianter

Varianter skal oprettes på den rigtige måde og derfor vil vi i stedet henvise til vores indlæg omkring varianter, da det er meget mere dybdegående.
Varianter bruges til farver, størrelser og andre ting som skal give en kunde en valgmulighed inden man køber varen.



Antal

Fanen "Antal" råder over indstillinger i forholdt til lager.




  1. Antal angiver hvor mange varer du har på lag
  2. Dette felt er en grænse for et minimumskøb. Det betyder at skal man som minimum købe 2 af denne vare af gangen, så sætter man tallet her. Det kan eksempelvis bruges til salg i Colli eller andet.
  3. Har du flere lagere kan du navngive det lager denne vare ligger på her
  4. Dette felt er en smærte grænse du kan sætte for hvornår varen skal betragtes som udsolgt. Nogen der har fysiske butikker vil eksempelvis ikke sælge til 0 lager på shoppen, da den sidste vare kan være solgt i butikken, derfor kan du eksempelvis sige at når lageret er på 3 skal varen betragtes som udsolgt. Til højre kan du sætte flueben så du får en mail når du rammer din smertegrænse.
  5. Her kan du vælge hvad der skal ske med varen når den ikke er på lager. Som du kan se er der valgt en standard. Det er fordi man laver den indstilling for hele shoppen, men kan så overskrive og ændre indstillingen på vareniveau.
  6. Første feldt er til at indtaste en tekst der skal vises når varen er på lager
    Andet feldt er til en tekst der vises når varen ikke er på lager
    dato tilgængelig giver dig mulighed for at sætte en dato for hvornår en vare må påbegynde salg


Levering

Under fanebladet "Levering" finder du informationer til forsendelse.




  1. Benytter din fragtmand dimensioner til at beregne fragt, udfylder du dimensionerne på varen her.
  2. De fleste benytter vægt intervaller til fragt, og derfor er det vigtigt at du indtaster vægten på dine vare. Såfremt du har varianter, indtastes vægten pr. variant.
  3. Man kan sætte en standard leveringstid for varer der er på lager og varer der ikke er på lager, men har du en vare der skal behandles specielt, kan du ændre indstillingerne for den enkelte vare her.
  4. Her indtaster du teksten der skal vises for henholdsvis varer på lager og varer der ikke er på lager, såfremt du har valgt at denne skal behandles anerledes end standarden jf. punktet ovenfor.
  5. Ønsker du at denne vare skal have et ekstra forsendelsesgebyr udover din standard forsendelsespris, kan dette tilføjes her.
  6. Ønsker du ikke at kunden selv skal have mulighed for at vælge leveringsmetode på betalingssiden hvis de køber denne vare, kan du lave en restriktion her på den forsendelsesmetode der SKAL bruges for denne vare.


Prissætning

Under prissætning styrer du dine priser samt tilbud.
Har du oprettet varianter er den pris du sætter her basis prisen. For hver variant kan du så tilføje en merpris, hvis eksempelvis størrelse Large skal koste mere end basis prisen.




  1. I felt 1 indtaster du din basis pris. Hvis du allerede har indtastet den på første faneblad for "Grund indstillinger" er disse allerede udfyldt.
  2. Har du enheder i varen, eksempelvis hvis varen er en kasse vin, så kan du benytte dette til at vise hvad prisen pr. flase i kassen er.
  3. Denne vil som standard stå på dansk moms, men du har mulighed for at skifte til noget andet.
  4. Her kan du indtaste din indkøbspris, således du kan få bedre statistikker omkring din fortjeneste på webshoppen
  5. Specifikke priser er stedet hvor du opretter tilbud på vare niveau. Du vil i dette område have en liste over de tilbud der er tilknyttet varen. Det uddyber vi i sektionen herunder.

Specifikke priser & tilbud

Klikker du på "Tilføj en specifik pris" vil der åbne sig en boks jf. billedet nedenfor med en lang række muligheder som er uddybet under billedet.




  1. I første område kan du vælge nogle parametre omkring hvem den specifikke pris du er ved at oprette skal gælde for.
    Valutaer: Skal prisen kun gælde for en specifik valuta kan du vælge hvilken her. Eksempelvis er der nogen gange behov for at lave en rabat i euro til det tyske marked og ikke i DKK til Danmark.
    Lande: Her kan du begrænse prisen til et specifikt land.
    Grupper: bruger du kundegrupper til eksempelvis B2B, kundeklub eller noget helt tredje kan du her vælge om prisen kun skal være tilgængelig for en specifik kundegruppe og ikke alle.

  2. Ønsker du at den pris du opretter kún skal gælde for en udvalgt kunde, kan du vælge den specifikke kunde her.

  3. Dato felterne giver dig mulighed for at planlægge en pris til at starte på et bestemt tidspunkt, men også muligheden for at planlægge hvornår den skal stoppe igen.

  4. Skal prisen du opretter kun gøre sig gældende for en udvalgt variant, eksempelvis den blå farve eller alt i størrelse large, så kan du her vælge den specifikke variant.

  5. Ønsker du at lave mændge rabatter bruger du dette felt. Skriver du eksempelvis 2 her, så skal man købe to for at få prisen. Laver du efterfølgende et tilbud mere hvor du skriver 4 og et mere med 6, så vil der ude på produktsiden automatisk blive genereret en tabel der viser mængde rabatterne når man køber 2,4 eller 6.

  6. Ønsker du ikke at din pris skal vises som et tilbud men i stedet bare erstatte den normale pris, så fjerner du fluebenet her og indtaster den pris du vil have vist i stedet.
    Dette kan eksempelvis bruges til B2B kunder, hvor man så har lavet en restriktion på en kundegruppe i felt 1 og her indtaster man så bare B2B kundernes pris i stedet.
    Ønsker du det skal fremstå som et tilbud med før pris osv. springer du blot dette felt over.

  7. Her angiver du din rabat. Rækkefølgen her er ikke helt korrekt, start derfor i den rækkefølge vi har lavet her.
    Kr.: Den dropdown hvor der står Kr. bestemmer om du vil lave en rabat baseret på en pris eller i procent. Vælger du kr. er rabatten baseret på pris, vælger du i stedet procent, baseres tilbuddet på procent.
    Giv en rabat på: Dette felt er her du indtaster din rabat. Har du valgt kr. i feltet i midten, skriver du eksempelvis 5 og så nedsættes prisen med 5 kr. Har du i midten valgt procent, nedsættes prisen med 5%.
Huskt at trykke både "Anvend" på prisen du oprettet og efterfølgende skal du også gemme varen.


SEO

Fanebladet SEO er vigtigt for din succesrate med SEO.
Her forklarer vi lidt om felterne og hvordan de skal udfyldes.




  1. Feltet du ser her giver dig et virkelighedsbillede af hvordan dit søgeresultat vil se ud i Google samtidig med at du udfylder felterne nedenfor.

  2. Meta titel: Denne titel skal være beskrivende om din vare men samtidig også fangene så den giver en bruger lyst til at klikke på dit resultat frem for dine konkurrenters. Der må maks være 70 tegn her og under feltet i højre side er der en tæller som viser dig hvor mange tegn du har brugt mens du skriver.

  3. Meta beskrivelse: Denne skal ligeledes være beskrivende, velformuleret og interessant for brugerne således du skaffer opmærksom omkring din vare. Sørg for at du inkludere dit søgeord 2-3 gange i denne tekst. Ligesom meta titlen tæller denne hvor mange tegn du bruger mens du skriver og her må du maks benytte 160 tegn.

  4. Brugervenlig url: Denne udfyldes automatisk baseret på varens navn, men har du en ide til en URL der er bedre og måske indeholder et bedre søgeord, kan du manuelt skrive den URL du ønsker på varen her.

  5. Dette er indstillinger for hvad der skal ske hvis du ændre din URL. Hvis du ikke foretager noget her, vil der opstå en 404 side når du deaktivere varen eller ændre URL.
    Du bør vælge 301 redirect og så til højre søge en kategori frem som varen skal redirecte til.

Indstillinger

På dette faneblad har du mulighed for at lave yderligere indstillinger på dine vare.
Vi beskriver hvert felt under billedet nedenfor.




  1. Synlighed: Her har du mulighed for at lave restriktioner om hvor en vare skal vises. Du kan eksempelvis gøre så varen ikke vises, hvis det er en vare du bruger til bare at sende et link til udvalgte kunder på.

  2. Tags: Her kan du indtaste tags for varen. Det er en god ide at gøre for at forbedre din søgefunktion på webshoppen.

  3. Tilstand: Som udgangspunkt står den altid på ny, men har du brugte vare, kan du angive det er en brugt vare her. Dette kan komme med i produkt filteret så man kan sortere på nye og brugte vare.

  4. Disse felter er stregkode felter som ikke behøves at blive udfyldt.
    Har du varianter, kan disse også udfyldes på variant niveau.
    Se mere om varianter her.

  5. Tilpasning: Denne giver dig mulighed for at tilføje et tekstfelt eller en "Upload" fil funktion til varen. Hvis du eksempelvis sælger tryksager kan du lave et felt her til at kunderne kan uploade deres logo sammen med varen. Eller sælger du eksempelvis sutter hvor man kan få skrevet sit barns navn på, så kan du lave et tekst felt her, hvor man kan skrive navnet.

  6. Har du brug for at vedhæfte filer som eksempelvis brugermanualer, så kan dise uploades her.


Moduler

Det sidste faneblad "Moduler" indeholder nødvendigvis ikke noget.
Men har man programmeret noget specielt til din webshop, så vil man typisk udvikle det som et modul og i så fald vil det ligge herunder hvor fra man kan aktivere det.
Eksempelvis har vi på emaljehuset.dk udviklet en speciel konfigurator til at kunderne selv kan designe skilte online. Når han opretter en vare, aktivere han konfiguratoren under moduler.







    • Related Articles

    • Varianter og egenskaber

      Kend forskellen på en variant og en egenskab En variant er noget der giver kunden en valgmulighed som eksempelvis en farve, størrelse osv. En egenskab er et faktum om varen, eksempelvis materiale, dimension, køn osv. Varianter Varianter består af ...
    • Tekst formatering

      I mange tilfælde kopiere man tekster til sine produkter, handelsbetingelser eller andet fra Word, andre skriveprogrammer eller måske endda andre hjemmesider. Uanset hvor man kopiere sin tekst fra, så vil der være underlæggende HTML kode som man får ...
    • Opret ordre fra Prestashops Back-end

      I nogle tilfælde kan man have behov for at oprette en ordre manuelt. I Prestashop har du muligheden for at oprette en ordre manuelt og få systemet til at sende en mail til kunden med et link til betalingssiden. Det gennemgår vi i denne guide. Naviger ...
    • Ordre: Indstillinger, behandling og refundering/kreditering

      Ordrens information og indstillinger Når du åbner den enkelte kundeordre, vil du blive præsenteret for en række informationer og indstillinger relateret til den givne ordre. Det vil ligeledes være her du behandler den enkelte ordre, og finder ...
    • Kategorier og produkt organisering

      Kategori struktur Det er vigtigt at du gør dig nogle tanker omkring hvilken struktur du vil have på din Prestashop. Kategorierne bruges til at gøre det nemt for dine kunder at sortere i dine varer. Eksempel 1: Dame Jeans T-shirts Sko Herre Jeans ...