Prestashops kategorier

Kategorier og produkt organisering

Kategori struktur

Det er vigtigt at du gør dig nogle tanker omkring hvilken struktur du vil have på din Prestashop. Kategorierne bruges til at gøre det nemt for dine kunder at sortere i dine varer.

Eksempel 1:

  1. Dame
    1. Jeans
    2. T-shirts
    3. Sko
  2. Herre
    1. Jeans
    2. T-shirts
    3. Sko
Ovenstående eksempel sortere på baggrund af køn som niveau 1, men denne struktur skaber samtidig også en struktur hvor man ender med at have 2 af samme kategori.
Det kan både være en fordel og en ulempe. Fordelen er at det giver dig muligheden for at lave en SEO venlig URL til dupletterne jeans-dame og jeans-herre og dette vil være en fordel rent SEO mæssigt såfremt du rent faktisk har tænkte dig at lave SEO og diffirentiere indholdet. 
Hvis du ikke laver SEO, vil du istedet have to identiske kategorier som vil se ud som duplicate content og der imod have en negativ effekt på SEO.

Eksempel 2:

  1. Bukser
    1. Jeans
    2. Chinos
    3. Sweatpants
  2. T-shirts
    1. Korte ærmer
    2. Lange ærmer
  3. Sko
    1. Sneakers
    2. Vandresko
    3. Sandaler
Denne model tager ikke hensyn til køn.
Vælger man denne model, vil jeg i stedet anbefale at man under sin produktoprettelse tilknytter det vi kalder en "Egenskab" til sine varer der hedder køn. På den måde vil man kunne få valget om køn med i produktfilteret og på den måde give mulighed for at sortere på køn.

Opret en kategori

Naviger til katalog > Kategorier > Klik: Tilføj ny kategori




Efter du har oprettet en kategori kommer du ind på en side med en lang række indstillinger som nedenfor:





  1. Navn: Her udfylder du navnet på din kategori som eksempelvis "Jeans" eller "Sko".
  2. Vist: Du kan aktivere og deaktivere kategorien her. Hvis den er aktiv vises den ude på webshoppen, hvis den ikke er aktiv kan man kun se den i back-end.
  3. Når du først kommer ind kan du med storsandsynlighed ikke se alle kategorier. Lige over kategorierne er der en lille knappe hvor der står "Udfold alle". Klikker du på den får du en komplet liste ligesom vores eksempel. Her vælger du hvilken kategori den kategori du opretter skal ligge under. Hvis det er en niveau et kategori, vælger du blot den der hedder "Webshop".
  4. Beskrivelse: Den tekst du skriver her vil vises på kategorisiden ovenover alle produkterne. Vores anbefaling er at man kun skriver en kort tekst her, således man ikke skal scrolle for meget for at komme ned til produkterne.
  5. Kategori cover billede: Det er ikke sikkert at dit tema bruger dette, men såfremt det gør, så er det et cover billeder der ligger som et banner i toppen af en kategori side, som du kan skifte her.
  6. Miniature billede for kategori: Det er igen ikke sikker at dit tema benytter denne. Men hvis det gør, så vises miniature billedet når man har en kategori med underkategorier. Så vil hver underkategori have et lille billede som man skifter her.
  7. Menu miniature: Såfremt dit tema er lavet til at din menu viser et billede for hver kategori, så kan dette billede skiftes her.
  8. SEO forhåndsvisning: Denne sektion kan du ikke gøre noget ved, det er en forhåndsvisning af hvordan et søgeresultat for den specifikke kategori vil se ud i Google. Den opdatere sig live når du udfylder meta tags jf. punkt 9, 10 og 12
  9. Meta titel: Dette er den titel der vises i Google. Det er vigtigt at du ikke skriver mere end 70 tegn her. Under feltet viser den hvor mange tegn du har skrevet så det er nemt at holde styr på.
  10. Meta beskrivelse: Dette er beskrivelsen der vises i søgeresultatet, det må ikke overskride 160 tegn. Igen er der under feltet en tæller der holder øje med hvor mange tegn du har brugt.
  11. Meta søgeord: Her kan du indtaste en række tags som er relevante for denne kategori
  12. Brugervenlig URL: Denne udfyldes automatisk ud fra kategoriens navn. Men ønsker du selv at styre den kan du indtaste hvad stien til kategorien skal være her.
  13. Gruppeadgang: Prestashop indeholder mulighed for at oprette kundegrupper som vises her. Eksempelvis kunne man have oprettet en "B2B" grupper eller en "Kundeklub". Her kan du så vælge om den kategori du opretter skal være synlig for alle eller udvalgte kundegrupper.
  14. SEO Description: Denne beskrivelse vises under dine produkter og er god til SEO. Her kan du skrive så meget tekst du vil, uden det vil forstyrre brugeren da det ligger i bunden af siden.
  15. Når du har udfyldt det hele gemmer du her.





    • Related Articles

    • Varianter og egenskaber

      Kend forskellen på en variant og en egenskab En variant er noget der giver kunden en valgmulighed som eksempelvis en farve, størrelse osv. En egenskab er et faktum om varen, eksempelvis materiale, dimension, køn osv. Varianter Varianter består af ...
    • Produkt import

      Ønsker i at vi skal udvikle et automatiseret import system op mod en leverandør eller andet, så finder ud her den struktur dataen fra din leverandør skal leveres i. ​Informationen nedenfor er på engelsk, således dette kan benyttes uanset ...
    • AP Shortcodes

      Introduktion AP shortcodes er en del af LEO frameworket som vi benytter i vores Prestashop installationer. AP shortcodes giver dig muligheden for at sætte dit indhold op mere dynamisk og præsenterer det hvor du vil. Du kan eksempelvis sætte indhold ...
    • Varer: oprettelse og redigering af varer

      Vareoversigten Gå til katalog > Varer Her finder du oversigten over alle dine varer, hvor du allerede fra oversigten kan gøre en række ting. Her kan du filtrere dine varer baseret på kategorier. Klikker du på knappen, vil alle dine kategorier folde ...
    • Lokaliteter: Zoner, lande og stater

      Zoner I Prestshop har man Zoner, lande og stater. Zoner bruges til at dele lande op. Som standard er dette delt op efter noget der minder om verdensdele, men man kan bruge det til meget mere. Eksempelvis er prisætningen af forsendelse baseret på ...